
Klockan är ganska precis fem på eftermiddagen. Regnet har gett sig och jag har slutat jobbet lite tidigare för att hinna i tid. Jag har stämt möte med Andreas och Ola från Bootleg Booze Records på Nordells Café i Arvika. Vi slår oss ner på den nästan färdigrenoverade uteserveringen och fikar i eftermiddagssolen. Äntligen lite vår i luften!
Jag är nyfiken på detta, för mig ganska anonyma, skivbolag som finns mitt framför näsan på mig här i Arvika. Visst, jag har känt till det länge, sett loggan och vetat i princip vilka som stått bakom det. Men jag visste egentligen inte mycket mer än så.

Det märktes direkt att de båda brinner för musik och samtalet tog snabbt fart. Ola och Andreas har hängt ihop länge och de känner varandra så väl att de stundtals nästan avslutar varandras meningar. ”Vi startade 1998 och ville hjälpa egna band framåt” säger den ene. ”Bandet ska vara nöjda med vårt arbete – det är då det är roligt” säger den andre. Ja förstår att drivkraften inte är att tjäna en massa stora pengar utan för att göra schyssta projekt, kul och ambitiösa produktioner på vinyl som snarare ger ”streetcred” än ett fett bankkonto. ”Vi gjorde tidigt ett stort projekt där vi kommit över gamla filmrullar i plåt, för biofilmer alltså” säger Andreas. ”Det var ett jättejobb att först skrapa av de gamla etiketterna från burkarna för att sedan kunna få fast våra egna etiketter” fortsätter Ola. Projektet blev omtalat och upplagan sålde fort slut. ”Ett annat tidigt projekt som vi gjorde bra var en utgåva för bandet ”Midlife Crises” säger Ola och pekar på att deras små men ofta riktigt unika utgåvor gav effekt och ledde till fler nya projekt.

Skivsläppet med Midlife Crises verkar vara en av milstolparna. Det ledde till bland annat att de fick släppa singlar med The Hellacopters och Backyard Babies. Genuint musikintresse och en vilja att alltid göra ett bra jobb har gett dem ett bra rykte i branschen. Men också ett slags streetsmart-tänkande kring ekonomi har lett till unika samarbeten. ”Vi jobbade med en sadelmakare vid ett tillfälle” säger Andreas och ler brett, ”han gjorde så snygga omslag i läder med grova sömmar” fortsätter han medan Ola nickar nöjt.

Under en period drev Andreas och Ola en egen skivaffär i centrala Arvika. Det var en tuff tid ekonomiskt och det var inte varje månad som de riktigt visste hur de skulle betala de egna hyrorna efter att allt i butiken var betalt. ”Vi vågade ibland kanske bara betala ut en tusenlapp eller så till oss själva” säger Ola. Jag förstår att den här perioden inte bara var jättekul. Samtidigt är de eniga om att tiden med skivaffären var lärorik. ”Vi träffade många som kom in till oss för att prata musik. Kanske inte för att köpa något utan för att prata om musik, få tips och så” fortsätter Ola. ”Ibland kändes det som ett slags vuxendagis” fyller Andreas i och fortsätter ”den sociala biten av musikaffären var jätteviktig”. De berättar vidare att ibland kom yngre intresserade in i butiken för att få tips på ny musik av Ola och Andreas att lyssna in sig på och ibland kom äldre in och då fick de ibland själva en lektion inom något musikområde de själva kunde mindre om. ”Det blev ett slags generationsutbyte i butiken” säger Andreas.

Samtalet fortsätter och de berättar växelvis om olika anekdoter i deras snart 20-åriga tid som skivbolags… direktörer? ”En gång blev vi erbjudna att köpa ett vinylpresseri” säger Ola och fortsätter ”jag tror de skulle ha 25000 för det men vi var för fega för att slå till”. Men jag förstår att det var ganska mycket som då kändes osäkert och deras föräldrar var inte jättepigga på att bli av med garagen… för hur stort är ett vinylpresseri egentligen? ”Hade det varit idag hade jag inte tvekat utan köpt det direkt” säger Ola.
Men vad är det med vinyl då som de tycker är så speciellt undrar jag. Svaren de ger är inte helt enkla – jag förstår att det är många olika faktorer. ”Den fysiska känslan är viktig” börjar Andreas och fortsätter ”sedan gillar jag att det blir tydliga delar, en A- och en B-sida. Vinyl ger ett mer aktivt lyssnande”. Ola håller med och börjar ett resonemang om dagens popmusiker. ”I dagens popmusik finns det inget utrymme för misslyckande” säger han, ”lyckas du inte på första försöket så är du direkt historia”. Jag kan inte riktigt komma underfund med om Ola tycker synd om popmusikerna eller om han nästan äcklas av branschen. Kanske missuppfattar jag helt eller så är det både och tänker jag. Så har aldrig Bootleg Booze Records resonerat förstår jag. ”Vi har ju alltid valt nivån själva” fortsätter de. Och då det inte handlat så mycket om att tjäna pengar utan snarare skjuta till eget kapital i produktionerna har det varit viktigare med helheten än att bara en enskilt låt eller singel blir en hit. Jag tror de har helt rätt. Vi pratar lite om att publiken också skiljer sig mellan genrer. Andreas och Ola menar att rock- och hårdrockspubliken är både lojal och konservativ. De stora banden som med lätthet fyller stora arenor är ofta just rockband. De håller dessutom på länge, Rolling Stones turnerar fortfarande…

Men CD och download då? Arbetar ni inte alls med det undrar jag? ”Nja… Bootleg Booze Records befattar sig inte med det” säger Ola med ett lite finurligt leende, ”det får Rock Alliance pyssla med”. Andreas förklarar att Rock Alliance är Bootleg Booze Records dotterbolag. De har gett ut några CD- och downloadproduktioner. Det har väl efter vad jag förstår inte varit något jättespring efter dessa. Men en kul effekt av download har de märkt av. ”Vi har ju faktiskt fått lite förfrågningar på vinylproduktioner efter att kunder lyssnat på downloadversionen” säger Ola.
De återkommer flera gånger under samtalet om att det funnits tillfällen under resans gång då de stått i valet och kvalet om de skulle växla upp och satsa lite till. Kanske skulle någon utav dem rentav kunna jobba heltid i bolaget. Men i nästan alla sådana lägen har de backat tillbaka och funderat på vad som är viktigt. De har valt att vårda sitt musikintresse så att det inte blir ett vardagskneg där man riskerar att tappa glädjen i det man gör. Bättre att hålla det på en rolig nivå. Nu har de ju inte direkt legat på latsidan då det blivit över 35 releaser. Några per år.
Vi pratar lite om musiklivet i Arvika. De saknar att flera ”institutioner” såsom Arvikafestivalen, Ritz, Radio Boom, Viksholmsfestivalen och Blå Huset antingen är borta, har pausat eller numera går på sparlåga. De menar att Arvikaborna borde ha vårdat dessa bättre. ”Arvikafestivalen kallades ju trots allt i början för Lilla Roskilde” säger Ola och menar att det var en fin kvalitetsstämpel – ”hur kunde det få gå så fel sedan?”
Men visst finns det många glädjeämnen också. Det är bra för Arvika att t.ex. Ingesund, Jössefors folkets hus, jazzklubben, Wilmas m.fl. fortfarande är igång. Det roligt att det är två Arvikabördiga hårdrocksband som turnerar jorden runt. ”Vi har sett bandmedlemmarna i Tribulation och Enforcer växa upp och utvecklas. De har hängt i skivbutiken, pratat musik, och de har spelat så mycket de kunnat” säger Ola och fortsätter ” de har också varit ambitiösa och satt höga mål. De har inte haft Viksholmen en gång om året som mål – nej de har haft som mål att dela scen med Iron Maiden”. Ola menar att denna generation, denna stora årskull, av musiker är smått unika. ”Dels är de samma kompisgäng nästan allihop och sedan är de kaxiga på rätt sätt”.

På det hela taget verkar de anse att Arvika befinner sig i en slags brytpunkt. ”Ibland behöver nog en del saker stänga ner för att kunna förnyas” säger den ene. ”Det har varit lite dött ett tag nu” säger den andre… Jag undrar om de själva har någon idé på något som kunde tillföras i Arvika? ”En skivmässa kanske” spånar de lite avvaktande och fortsätter ”för skivbolag, samlare och övriga nyfikna”. Eller något helt annat – framtiden får utvisa.
Vi har pratat mycket om starten men hur är det med Bootleg Booze Records idag då? Ja, numera brukar Andreas och Ola ses några gånger i veckan. De packar lite skivor på lagret till olika ordrar som kommit in. De dricker kaffe och pratar musik. De utbyter idéer på lämpliga, roliga och/eller omöjliga skivor att göra ett kul släpp på. Ibland blir det bara kaffe och prat. Precis som det ska vara tänker jag.
En timme går ibland rasande fort. Faktum är att det gått mer än så och personalen på Nordells håller på att packa ihop och stänga caféet. Vi rafsar ihop våra kaffekoppar och lämnar caféet. Jag tror att vi hade kunnat sitta en timme eller två till och pratat om musik. Vi får nog boka in en tillfälle till.
/David
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Mer om Bootleg Booze Records:
Facebook | Hemsida | MySpace | Twitter | YouTube
Mer om Rock Alliance:
Hemsida

Bootleg Booze Records artistsamarbeten:
Imperial State Electric, Supersuckers, Adam West, Electric Frankenstein, Ironboss, Mensen, Urrke T & The Midlife Crisis, Crossfire, The Accidents, The Deadbeats, Rickshaw, Marky Ramone & The Speedkings, Noise of Reality, The Hymans, The Strap-ons, The Hangmen, Bad Machine, V8 Wankers, Zeke, The Incubators, The Maggots, Mary’s Kids, The Ruling Class, Black Radio, The Hellacopters, Four Flamingos, Backyard Babies, The Hip Priests, Dee Rangers, Jake Starr, Sator, Tramp, The Lightning Strikes, The Specimens, Leadfinger, The Sewergrooves, The Sure-Fire Midnights, ”Demons”, Rio Grande, Screwtop Detonators, The Devilrock Four…
Ägare och kontaktpersoner:
Ola Eskilsson och Andreas Larsson.
2 kommentarer Lägg till