
Den flitige Kalle Widén har varit i farten igen. Denna gång med alldeles ny musik i och med soloprojektet tillika debutalbumet ”Merge/depart/repeat”. Kalle beskriver inledningsvis projektet så här: ”Kalle Widén är motpoler. Ett kustligt lugn som sänker sig över spegelblanka klippor, en arm över bröstkorgen en novembernatt. Höstregn som sakta strilar ner över fönstret och motljuset på morgonpromenaden. Kalle Widén är glödande trummaskiner och mättade bandekon. Reverbmattor, dissonanser och kontraster. Feberpulsen och lugnet.”
Kalle är ett välkänt ansikte i Arvika. Han har en bakgrund som gitarrist och musiker, samt ljudtekniker och producent. Han är nyfiken och Kalle undersöker hur ny och gammal teknik kan forma musiken. Kalle uttrycker det så här: ”Det digitala möter det analoga i inåtskådande kompositioner där jazzens improvisation och harmonik möter popens melodier samt postrockens kompromisslöshet. Debutalbumet merge/depart/repeat består av låtar och improvisationer skrivna och framförda mellan 2013 – 2017, som inte riktigt haft något hem eller forum att existera i och behandlar en bestående känsla av rotlöshet.”
Lite mer filosofiskt fortsätter Kalle: ”Merge/depart/repeat är minnesbilder av sena nätter i ett vinterglittrande Rågsved. Soluppgången i Los Angeles och avgaserna som la sig som en gloria över staden. Merge/depart/repeat är känslan av att alltid behöva börja om och finna sig i samma tillsynes oundvikliga situationer som förut.”

Jag förstår att det här är ditt soloprojekt, betyder det att du valt att köra solo eller spelar du fortsatt i Elder Flower?
”Jo, exakt! Detta är mitt soloprojekt. Elder är dessvärre lagt på hyllan. Kanske kommer mycket av materialet att uppstå i någon ny form och i ny skepnad, men Elder Flower som det var är nedlagt. Jag älskade att lira med det bandet, men det blev lite väl svårt att få till någon kontinuitet när alla stod inför den utmaningen som man stöter på efter att ha pluggat och levt så tätt inpå varandra: förr eller senare så måste folk röra på sig för att göra sitt. Jag kan ju absolut sakna grejen med Elder och när ett gäng som spelar musik känns som ett band liksom. Det är ju typ det jag jagar hela tiden: musik som ett socialt sammanhang. När det blir mer än att bara lira. Just nu så är soloprojektet väldigt mycket solo, men jag tror att jag kommer att be lite polare att vara med och lira live. Det alltid blir bättre när en får andra människors input och respons i spelet men även för att utveckla musiken. Det kretsar ju kring improvisationsmusik och det är lite att skjuta sig själv i foten om det blir statiskt och att en upprepar sig själv. Dock kommer jag nog sno ihop något liveset där jag kan lira ensam på scenen för att kunna göra lite mindre gigs.”
Du skriver, spelar, producerar själv. Berätta lite om hur processen går till för dig.
”Åh, det är väldigt olika. Jag hade ett projekt där jag skulle notera allt jag hörde i huvudet och inte använda instrument för att skriva låtar, men det går mer och mer mot att helt enkelt sitta med gitarren och se vart jag landar. Mycket kretsar kring sounds och en typisk fredagskväll för mig kan vara att jag sätter mig och lattjar med ljud för att se vart det tar mig och vilka vändningar musiken kan ta om jag till exempel har ett 4-sekundersreverb som ligger och fyller upp i bakgrunden. Men målsättningen är alltid att det ska vara bra melodier eller stämningar. Eller ja, bra och bra. Melodier och stämningar som sätter sig eller gör avtryck. Vissa låtar på skivan har börjat som rena improvisationer och andra är genomkomponerade med noter och hela kittet. Men i grund och botten har jag alltid en notbild eller en demo som jag jobbar utifrån och förfinar.”

”Nu det senaste har jag haft en studio/replokal i Stockholm som jag delar med Viktor Kannisto från GLIMT och som jag har åkt till innan eller efter jag behövt jobba + på helgerna. Då har det mest kretsat kring att hitta rätt ljud och försöka hitta rätt feeling med spelet. Jag gillar den grejen: vara ensam med musiken och sitta och gro in sig i studion. Flera gånger så har jag haft med mig sovsäck och när jag inte orkat spela mer så har jag bara lagt mig bakom Viktors trumset och sovit. Sen när jag vaknat så har jag gått rakt in i producerandet igen. Sen utifrån det så är det en lång process med beslutsfattande och lyssnande. Bäst har varit att spela upp det för andra, det är något som händer då: så fort musiken gått igång så hör en saker som behövs ändras. Jag har även fått lite hjälp av andra kompisar runt om i sverige! Dels så kunde Oskar Löfberg från Alpackattack lägga lite trummor från sin studio i Göteborg, och dels så hade jag Jimmy Loefgren från Ioseb på besök i studion och då spontant så la Jimmy lite sång på en av låtarna. Den kollaborativa aspekten är absolut något som jag vill fortsätta att undersöka inför kommande släpp. Slutligen så mastrade Värmlands master-ace Carlsson Mastering skivan efter lite bollande fram och tillbaka angående mixar.”
En låt är inspelad i Arvika. Hur ser din relation ut till Arvika och Musikhögskolan Ingesund?
”Jag älskar att komma tillbaka! Så lugnt och skönt och rofyllt. Ingesund känns dock ganska avlägset: det är nästan bäst att bevara det i minnet som ett fantastiskt ställe att plugga på och minnas allt som var bra med musikhögskolan. Så får tidens tand slipa ner tentastress, studieångesten och övningshets tills bara de minnen som är bra återstår.”
”Men jag kommer alltid att vara väldigt glad och stolt över tiden på Ingesund. Rasmus Andersson och jag driver fortfarande Tick Tick Tick som har sin hemort i Arvika och då och då åker jag till Arvika för att hänga med Rasmus, jobba med lite olika inspelningsprojekt eller bara komma bort. Jag spelar även med Bird Cherry Quartet och både Daniel Hägg och Rasmus är ju bosatta i Arvika, så det blir en ganska naturlig mötesplats för bandet. Det går bra tåg och är lätt att ta sig till Arvika med bil vilket gör att jag och Emma Larsson, som är utflyttade snabbt kan komma hit för rep. Nu till sommaren kommer vi åka ut på turné och har bland annat Berlin spikat så då får vi skärpa till oss och spela bra vilket betyder mycket rep, och det är ju illa gött! För då får jag replokalshänga med mina polare i Arvika!”
Albumet släpps alltså imorgon söndag, 18 februari, via skivbolaget Tick Tick Tick. Albumet kommer att finnas tillgängligt både för digital nedladdning och via alla streamingtjänster. Alla låtar är skrivna och framförda av Kalle Widén. Alla programmeringar är gjorda av Kalle Widén. Albumet är producerat och mixat av Kalle Widén. Spår 4 är inspelat i ”East Bay recording studio” i Arvika. Övriga spår inspelat i ”Sätra Studios” i Stockholm och ”Studio Poprawaka” i Västerås. Medverkande musiker är: Spår 1: Oskar Löfberg – trummor. Spår 5: Jimmy Loegfren – Sång. Master: Carlsson Mastering, Karlstad. Omslagsbild är tagen av Miriam Löfberg och redigerad av Kalle Widén.
/David
En kommentar Lägg till