Någon sa vid ett tillfälle att Arvikas hjärta är det lilla torget och den fina välskötta stadsparken är dess lunga. Ett fint sätt att beskriva den lilla staden vid vattnet på tycker jag.

Arvika kommun har nu åter låtit utreda vart stadens nya busshållplats/resecentrum ska placeras. I Arvika Nyheter kan vi, föga förvånande, läsa att även utredning två kom fram till att bästa placeringen verkar vara på Arvikas torg. Än så länge känner jag inte till någon officiell presentation från Arvika kommun så jag kan inte jämföra. Jag har dock funderat en hel del över detta och försökt samla mina tankar i detta blogginlägg.
Låt mig på en gång vara tydlig med att jag tycker att det är bra idé att få bussarna närmare tågstationen. Jag tror det på så vis blir ett bättre flyt i kollektivtrafiken. Men jag tycker inte torget är en bra placering. Nej, det är faktiskt riktigt uselt.
Jag har försökt förstå varför just torget är så fantastiskt bra att ha bussar på. Jag har vänd och vridit på de argument jag funnit men de enda två förklaringarna jag som lekman finner är att det i nuvarande förslag är 1 närmast till tågstationen och 2 verkar vara billigast att genomföra. Men till vilket verkligt pris pratar vi om?
Det finns närliggande exempel på hur oerhört dåligt det blir när man förstör torg. Ta Årjäng som exempel. Där forcerade man fram ett husbygge på det uppskattade lilla torget mot allmänhetens och torghandlarnas vilja. Det blev därefter byggt ett ganska fult hus som bitvis stått tomt sedan det togs i bruk, det blev konkurs för det anrika caféet intill torget vars utsikt blev mot en vägg, det blev mindre centrumkänsla i lilla Årjäng och det blev… det blev… det blev inte bra alls! Jag har inte träffat en enda Årjängsbo som gillar detta beslut. Eller det nya huset. Eller det nya torget som kommunen sedan blev tvungen att bygga som ersättning för det man slaktat… Nej, Arvika kommun, tänk er för innan ni sabbar ett torg. Det är nämligen ruskigt svårt att ha det ogjort.

Men någonstans måste ju bussarna vara, det fattar även jag. Min fråga är om man i Arvika hellre kunde flytta taxibilarna till andra sidan av järnvägsstationen och ta hela den nuvarande ytan för taxi och alla parkeringarna innan gångtunneln till denna nya busshållplats? Det är ju trots allt precis lika nära som torget. Jag tror att det är säkrare för gångtrafikanterna som inte behöver korsa en väg när de stressade ska byta transportmedel. Dessutom skulle man kunna sätta upp tak för de som ska vänta på bussarna i tider av regn och snö…
Eller en annan tanke. Flytta alla bussar till parkeringen bakom Systembolaget? Förvisso får man som gångtrafikant gå 40-50 meter längre än till torget men det är ju bara en liten del av vad man ändå måste gå idag. Man måste även korsa vägen, men det måste man ju även i förslaget med torget som placering. Båda dessa förslag ska alltså den nya utredningen ha tittat på och ratat. Man kan ju fundera på varför?
Ytterligare en tanke är att bygga en gångbro över spåren likt den som finns i Hallsberg. Ta sedan ytan där Högvalta Byggmaterial en gång låg och bygg busshållplatserna där. Det blir i princip lika nära som i förslaget med parkeringen bakom Systembolaget. Jag vet att man tycker att det är ett bekymmer med att bommarna går upp/ner så ofta och att en biltunnel under järnvägen är för dyrt. Men faktum är att en biltunnel vore en mycket bra investering för Arvikas trafikflöde. Flödet är ju redan i dag ganska ansträngt i Palmviksrondellen på grund av bommarna. Inte allt för sällan är det ju faktiskt bilkö rakt genom hela rondellen. Löste man problemet med bommarna löste man mer än bekymret med busshållplats.

Nej, Arvika kommun, kan ni planera för en enorm damm i sundet eller investera och bygga Sveriges största solcellspark känns en tunnel under järnvägen som en baggis. Eller är det så att det finns helt andra argument för att inte bygga en busshållplats i hamnen? Har man på kommunen tänkt bygga bostäder där kanske? Då är kanske inte bussarna så attraktiva att ha där. Ja, jag undrar i alla fall…
Men åter till torget. Jag gör ingen hemlighet av att jag gillar musikarrangemang. Jag blir tvärtom glad, nyfiken, stolt och inte så lite förväntansfull av vad en liten stad som Arvika kan erbjuda sina invånare. Det är gott om arrangemang och många av dem är utomhus. En del av dem är på torget – stadens hjärta. Fantastiskt!
Men tittar man på exempelvis Arvika stadsfest så skulle den vara nästan omöjlig att arrangera i dagens omfattning om man byggde en busshållplats på torget. Röster har hörts som säger att ”nya förslaget på busshållplats inte ska ta något utav torget i anspråk” men där håller inte jag med. Jag får nämligen inte ihop det då.
Jag är inte svensk mästare i arrangemangsplanering men har ändå försökt visualisera det i exemplen här bredvid. Den övre bilden visar hur det ser ut idag. Jag vet att det inte är skalenligt och att i mitt exempel är scenen lite för stor och att tältet på bredden sträcker sig över parkeringar och planteringar. Men det ger en fingervisning om hur det ser ut.

Det nedre förslaget visar samma uppställning men förskjutet på grund av hållplatsen. Som du kan se så funkar det inte. Tältet, om man ska ha ett sådant får inte plats. Visst, man kan ha ett mindre tält, eller flera tält, eller inga tält. Man kan också ha tält på gågatan eller Storgatans två anslutningar in på torget. Men då blir det ett helt annat upplägg och en helt annan känsla i arrangemanget. Man kanske kan flytta produktionsytan något men det tror jag bara ger marginella vinster.
Exemplet med Arvika Stadsfest är naturligtvis ett av de mer extrema. Men det sker många andra stora arrangemang på torget året om som jag tror skulle bli begränsade på samma sätt av att busshållplatsen. Arvikamârten, Crusing-dagarna, Jössefröjda, de hundratalet torgdagarna, handlarnas kampanjdagar och så vidare… Ni fattar.
Sedan är jag faktiskt så konspiratorisk att jag tror att det faktiskt måste komma en ”våg två” av förbättringar av en sådan busshållplats. Det kommer nog att krypa fram att busschaufförerna behöver rum att ha paus i, det behövs fler bänkar, det behövs skärmtak, fler planteringar för att försköna det fula, fler skyltar som visar rätt och så vidare. Dessa förbättringar måste nog placeras på… på… öh… på torget kanske? Ja, det är ju trots allt den enda lediga yta som finns i närheten. Hur blir det då med att inte ”inkräkta på torgplattan” undrar jag?
Sammanfattningsvis har jag ett par argument för att inte förstöra torget:
* Hur man räknar kommer förslaget att stjäla plats av torgplattan. Man ska inte stjäla.
* Det blir svårare att göra arrangemang på torget. För det vill vi väl göra i fortsättningen?
* Det blir fulare med bussar än utan bussar på torget. Och det vill väl ingen egentligen ha…
Det här var mitt inlägg för stunden. Vad tycker ni andra? Vad tycker du? Diskutera gärna här eller ännu hellre med de som bestämmer i vår lilla stad.
Er tillgivne surgubbe! 😉
/David
Bra artikel om bussar på torget. Jag tycker som David. Surgubbe eller inte.
Tack Magnus. /David
Håller helt med dej. Det gör även den största delen av innevånarna i Arvika. De vill ha kvar sitt torg. Politiker kör som vanligt över den folkomröstning som var. De tar in några konsulter som tycker som de och tycker allt är frid och fröjd.. Förra gången de gjorde bort sej var när de byggde en stor skridskobana på torget som ingen ville ha. Togs bort efter något år, en miljonförlust. För inte så länge sedan gjorde en av våra kvällstidningar en undersökning av Sveriges vackraste torg. Där var ett stort reportage om Arvika torg tillsammans med Ystad och några till. I dag förfasas vi över rivnings och förfulad byggnadskultur och undrar hur de kunde ske. Arvika är en liten pärla mot alla betong och varuhus städer . Förstör den inte !
Det finns mycket emotionellt investerat i denna fråga hos Arvikaborna. Det råder det ingen tvekan om. Jag tror att det är därför som denna fråga blir så knepig att lösa. Arvika kommun kommer att få massor av skäll av Arvikaborna om de lyssnar på de inhyrda konsulterna och lika mycket skäll om de inte löser situationen med kollektivtrafiken.
Skridskobanan tycker jag i och för sig någonstans var en kul idé och som har fått oproportionellt mycket skäll. Det var en chansning som inte gick hem (och jag tror att det egentligen mest det handlade om storlek – den var för liten för att vara kul att utnyttja). Liknande banor är trots allt väldigt populära i de städer de sitter monterade i (Kungsträdgården i Stockholm är ett exempel på lyckad satsning). Den riktigt stora skillnaden är att de städerna där det lyckats är mycket större.
Men när Arvika kommun vill något och satsar rätt så blir det ju ofta väldigt bra – tycker stadsparkens lekplats är ett bra exempel på vad bra det blir när man satsar stort och gör rätt. /David