Marcin Dylla spelar i Arvika

Den polske gitarristen Marcin Dylla anses av många som ett fenomen på den klassiska gitarrscenen. ”En av de mest talangfyllda gitarristerna på den här planeten” skrev t.ex. Washington Post. Dylla har tagit hem närmare tjugotalet prestigefulla förstapriser vid gitarrtävlingar över hela världen och hans live-dvd med musik av bland andra Giuliani, Rodrigo och Ponce nominerades till motsvarigheten till Grammy Award i hans hemland Polen.

Att Dylla framträder ikväll på Musikhögskolan i Arvika måste nog ses som att han gör en ”avstickare” då han normalt spelar på världens stora scener. Under de senaste åren har han gjort bejublade konserter i Carnegie Hall i New York, Konzerthaus Wien, Auditorio Nacional i Madrid och många andra berömda arenor. Smått unikt alltså!

Förutom ett stort antal konsertresor varje år är Marcin Dylla också professor i gitarrspel vid Musikaliska akademierna i både Kraków and Katowice.

Kvällens konsert på Ingesund är ett samarrangemang mellan Arvika Konsertförening och Musikhögskolan Ingesund.

/David

Marcin Dylla. Foto: Arvika Konsertförening.

Lämna en kommentar